Νυκτερὶς
καὶ βάτος καὶ
αἴθυια, Αἰσώπου
Μῦθοι/ Pipistrello, busto e anguilla, Miti di
Esopo
Νυκτερὶς
καὶ βάτος καὶ
αἴθυια ἑταιρείαν
ποιησάμεναι, ἐμπορικὸν
διέγνωσαν βίον ζῆν. Ἡ
μὲν οὖν
νυκτερὶς ἀργύριον
δανεισαμένη καθῆκεν εἰς
τὸ μέσον ἡ
δὲ βάτος ἐσθῆτα
μετ᾿ ἑαυτῆς
ἔλαβεν, ἡ
δὲ αἴθυια
τρίτη χαλκόν· καὶ ἀπέπλευσαν.
Χειμῶνος δὲ
σφοδροῦ γενομένου καὶ
τῆς νεὼς
περιτραπείσης, πάντα ἀπολέσασαι αὐταὶ
ἐπὶ
τὴν γῆν
διεσώθησαν. Ἐξ ἐκείνου
τοίνυν ἡ μὲν
αἴθυια τοῖς
αἰγιαλοῖς
ἀεὶ
παρεδρεύει, μή που τὸν χαλκὸν
ἐκβάλλῃ
ἡ θάλαττα· ἡ
δὲ νυκτερὶς
τοὺς δανειστὰς
φοβουμένη, τῆς μὲν
ἡμέρας οὐ
φαίνεται, νύκτωρ δ᾿ ἐπὶ
νομὴν ἔξεισιν·
ἡ δὲ
βάτος τῆς τῶν
παριόντων ἐσθῆτος
ἐπιλαμβάνεται, εἴ
που τὴν οἰκείαν
ἐπιγνοίη ζητοῦσα.
Ὁ μῦθος
δηλοῖ ὅτι
περὶ ἃ
σπουδάζομεν, τούτοις ἐς ὕστερον
περιπίπτομεν.
(variant version
from Chambry's first edition)
Νυκτερὶς
καὶ βάτος καὶ
αἴθυια
Νυκτερὶς
καὶ βάτος καὶ
αἴθυια κοινωνίαν πρὸς
ἀλλήλας σπεισάμεναι ἐμπορεύεσθαι
διέγνωσαν. Καὶ δὴ
ἡ μὲν
νυκτερὶς ἀργύριον
δανεισαμένη εἰς μέσον κατέθηκεν, ἡ
δὲ βάτος ἐσθῆτα
ἐνεβάλετο, ἡ
δὲ αἴθυια
χαλκὸν πριαμένη καὶ
τοῦτον ἐνθεμένη
ἔπλει. Χειμῶνος
δὲ σφοδροῦ
γενομένου καὶ τῆς
νηὸς περιτραπείσης, πάντα ἀπολέσασαι
αὐταὶ
ἐπὶ
τὴν γῆν
διεσώθησαν. Καὶ ἡ
μὲν αἴθυια
ἀπ᾿
ἐκείνου τὸν
χαλκὸν ζητοῦσα
κατὰ τοῦ
βυθοῦ δύνει, οἰομένη
τὸν χαλκὸν
εὑρήσειν· ἡ
δὲ νυκτερὶς
τοὺς δανειστὰς
φοβουμένη ἡμέρας μὲν
οὐ φαίνεται, νυκτὸς
δὲ ἐπὶ
νομὴν ἔξεισιν·
ἡ δὲ
βάτος τὰς ἔσθητας
ἐπιζητοῦσα
τῶν παριόντων ἐπιλαμβάνεται
τῶν ἱματίων
προσδοκῶσα τῶν
ἰδίων τι ἐπιγνώσεσθαι.
Ὁ λόγος δηλοῖ
ὅτι περὶ
ταῦτα μᾶλλον
σπουδάζομεν περὶ ἃ
ἂν πρότερον πταίσωμεν.
Στα
νέα Ελληνικά
[αίθυια η (ουσιαστικό) (ζωολ.) πουλί της οικογένειας των νησσιδών που
ζει κοντά σε θάλασσες και είναι επιδέξιος βουτηχτής· υπάρχει στον Ατλαντικό και
στη Μεσόγειο· κοινά φαλακροκόρακας ο μέλας ή κορμοράνος, βουταναριά,
βουτηχτήρα, ψαρόπαπια.]
Η νυχτερίδα, ο βάτος κ το βουταλίδι κάνανε
συνεταιρισμό: η νυχτερίδα συνεισέφερε χρήματα, ο βάτος ρούχα, κ το βουταλίδι
χαλκό, έτσι δημιούργησαν ένα κεφάλαιο από αγαθά κ μπήκαν σε ένα καράβι, μαζί με
το κοινό κεφάλαιο, για να πάνε να εμπορευθούν. Έπιασε όμως σφοδρή καταιγίδα κ
το καράβι αναποδογύρισε, τα τρία αυτά πλάσματα, η νυχτερίδα, ο βάτος κ το
βουταλίδι, καταφέρανε να σώσουνε τη ζωή τους, αλλά χάσανε όλο το κεφάλαιό τους.
Γι'
αυτό από τότε η μέν νυχτερίδα δέν εμφανίζεται την ημέρα, γιατί φοβάται τους
δανειστές της που θα ζητούν τα χρήματά τους, κ έτσι μόνο τη νύχτα βγαίνει για
να τραφεί• ο δέ βάτος επειδή ζητάει να ξαναβρεί τα ρούχα που έχασε, γαντζώνει
τα ρούχα ολονών όσων τον πλησιάζουν· κ το βουταλίδι βουτάει πάντα στα βαθιά της
θάλασσας με την ελπίδα να βρεί τον χαλκό του που βούλιαξε στον πάτο.
[η ανωτέρω εικόνα προέρχεται από την ακόλουθη
ιστοσελίδα : https://chilonas.com/2012/09/06/httpwp-mep1op6y-qt/
όπου ο Αίσωπος ενώ σερβίρει δύο
ιερείς_πίνακας του Francis_Barlow_1687_wikipedia]
https://Kinimatografosteatro.blogspot.com/
- Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του
περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει
ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που
ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή
εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν
υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα
αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην
συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ,
ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των
συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου